Jak si zlepšujete anglickou gramatiku? Máte v tom systém? Nebo ji neřešíte? Učíte se z české učebnice? Nebo gramatiku účelně nestudujete a vstřebáváte ji přirozeně, bez učebnic, tak, že se angličtinou hodně obklopujete?
Každý to má jinak, každému funguje něco jiného. Základem úspěchu je velké množství pasivního příjmu (čtení, poslech – články, knížky, filmy, seriály, písničky v angličtině) v kombinaci s přemýšlením nad tím, jak věci jsou a proč tak jsou. Pokud nežijete v anglicky mluvící zemi, abyste se v gramatice posunuli, musíte nad ní chtě nechtě přemýšlet a sami aktivně něco dělat. Není však nutné chodit do kurzu a vyplňovat nudná cvičení, zvládnete to i bez klasických bez učebnic.
Tady je pár nápadů jak na to:
You know I’m all about love, right? Takže začneme spoluprací, tzv. “peer correction”. Nejlepším krokem na začátku vašeho studia je najít někoho, kdo vás podpoří, takového svého fanouška. Zní to srandovně, ale prostě někoho, kdo tu bude pro vás v dobách dobrých i zlých. A ideálně to samé uděláte vy pro něj. Může to být třeba spolužák z jazykového kurzu, vaše kamarádka / mamka, která se taky učí anglicky, nebo si někoho takového najdete na Hello Talk. Prostě parťák, tzv. study buddy, se kterým se budete ve studiu podporovat a budete si pomáhat. Můžete pro sebe dělat třeba to, že si navzájem jednou za čas opravíte krátký text v angličtině. Texty si s parťákem prohoďte a zkuste najít v jeho textu chyby. Budete se divit, kolik jsme toho schopní odhalit v textech jiných lidí. Protože od nich máme odstup. Chyby označte a ideálně připište správnou verzi. Opravené texty si uschovejte nebo založte do svého deníčku (viz níže “Založte si deníček na chyby”). Pokud nevíte, co psát, tady najdete nějaké nápady, vhodné i pro začátečníky. A tady a tady pro pokročilejší.
A teď vyšší level – oprava vlastních chyb. Najděte na svém mobilu diktafon (všechny chytré telefony mají dnes defaultně nastavenou appku na nahrávání, na iPhone je to “Voice Memos“) a klidné místo anebo situaci, kde vám nevadí, že vás lidé kolem slyší mluvit anglicky. A nahrajte se. Můžete tak třeba cestou z práce nebo v klidu domova 2 minuty povídat o tom, jaký jste měli den nebo na co se zítra těšíte. Můžete popsat něco, co se vám stalo – vyprávět příběh. Můžete si nacvičit prezentaci (to můžete i s videem, někteří moji studenti to dělají a cvičí se tak i v řeči těla). Nebo zapnete (se svolením) diktafon během konverzace s kamarádem. Nebo se nahrajete, jak něco přednášíte. Poté si svou nahrávku poslechněte a soustřeďte se na to, jaké jste udělali chyby. Běžně jsme schopní slyšet chyby ostatních, s vlastními je to těžší, ale právě zpětným poslechem můžeme být pozornější, protože v nahrávce svoje chyby slyšíme. Touto technikou si je zvědomujeme. Vyšší level je si chyby zapsat, případně celou nahrávku přepsat a najít při psaní ještě další chyby, a ty si zapsat do svého deníčku (viz níže v “Založte si deníček na chyby”). Díky sebereflexi přestanete chyby rychleji dělat, takže hurá do toho.
Já vím, často říkám, že se nemáme chybami moc stresovat, nemáme se na ně fixovat. Mám tím ale na mysli hlavně to, že se nemáme fixovat na špatný pocit, který se do nás z dělání chyb vryl, díky výchově rodičů a chování učitelů. Chyby jsou normální součástí učebního procesu a je dobré si je zvědomovat, poučit se z nich a jít dál. Založte si na ně deníček, tzv. “mistake log”. Zapisujte si do něj svoje typické chyby, noste jej všude s sebou nebo jej mějte po ruce vždy na místě, kde se jazykem zabýváte. U počítače, vedle křesla, na stole v kuchyni… Zapsáním své chyby zvědomíte a příště si na ně dáte větší pozor. A jednou přijde chvíle, ten úžasný pocit, kdy už tu chybu neuděláte. Ve svých individuálních kurzech se studenty pracuju na gramatice právě na základě jejich typických chyb. Všechny chyby si zapisujeme a pak s nimi pracujeme. Věřím, že se takto nejrychleji můžeme posunout nahoru.
Vy sami víte, kde vás v angličtině tlačí bota. Kterému gramatickému jevu se raději vyhýbáte? Tak přesně teď je ten čas si to osvojit. Vezměte si zápisník/papír a pište svoje vlastní věty, ve kterých použijete právě tento gramatický jev. Uveďte se do situace, kdy ho použijete, hrajte si s ním. Napište si v tom čase příběh, vizualizujte si situaci a popište ji tak, abyste použili podmínkovou větu nebo trpný rod, složité souvětí, předpřítomné a minulé časy… Znovu se vraťte ke svým větám za týden, za měsíc…, opravte je, vylepšete je, rozviňte je.
Vyberte si kus textu z knížky, kterou zrovna čtete, nebo ze zajímavého článku, který jste nedávno četli, a text si okopírujte / vytiskněte. Cca jednu A4. Do ruky vezměte zvýrazňovač a čtěte znovu, ale jen mechanicky. Zaměřte se na určitý gramatický jev a ten si v textu označte, např. všechny členy, nebo všechny předložkové vazby, nebo všechny minulé tvary nepravidelných sloves… Nečtěte slovo od slova, text jste už přece četli, jen skenujte a zvýrazňujte. Ve druhém kroku se ke všem zaznačeným položkám vraťte a analyzujte je s pomocí znalostí, které už máte. Proč je tam neurčitý člen, proč je tam tento tvar slovesa? Sami přemýšlejte a nemáte-li co aplikovat, dohledejte si k tématu informace online nebo v gramatické příručce, vygooglete si teorii, zeptejte se kolegy nebo učitele… Tato technika vás donutí víc se soustředit, když čtete. Vědoměji pak jazyk vstřebáváte správně, lépe se vám usazuje. A celkově posilujete schopnost soustředit se, která je dnes čímdál vzácnější.
Na myšlenkové mapy nedám dopustit. Pomocí nich si můžete krásně vizualizovat a zpřehlednit nějaký těžký jev, vylepit si ho na ledničku nebo záchod a často se tak k němu vracet. Tady je pěkný příklad myšlenkové mapy na předložky času. Inspiraci můžete načerpat také na výborné stránce Grammar Mind Maps.
Učení se učením někoho jiného je tou nejlepší strategií, jak se v problematické gramatice zlepšit. Poproste třeba někoho v rodině nebo vašeho study buddy, ať vám zahrají studenta, kterému něco vysvětlujete (ideálně něco, co opravdu sám neumí/neví). Anebo začněte doučovat nějaké dítě ze základní školy. Budete koukat, jak moc se sami naučíte a naučíte se taky o gramatice přemýšlet. Máte-li zájem propojit se s nějakým školákem, obraťte se na mě, prosím! Několik mých kamarádů shání pro své děti (většinou 8 – 10 let) doučování.
Sice je to dnes už asi samozřejmostí, ale kdyby přece jen – využijte tu fantastickou nabídku online lektorů, kteří tvoří výuková videa a další materiály a věší je na sociální sítě, kde procvičují se studenty zdarma vše v čem vidí u svých vlastních studentů problém. Pokud jste se ještě nepřidali, budu moc ráda když se zapojíte i do mých aktivit, např. do mé Nina English skupiny na FB, kde vysvětluju spoustu jazykových záludností , nebo když mě začnete sledovat Instagramu, kde vysvětluju na konkrétních příkladech nejtypičtější české chyby v Aj.
Jedna dobře míněná rada na závěr. Žádný učený z nebe nespadl, proto se přestaňte omlouvat za svou “horrible English”. Omlouvání se za chyby v konverzaci vás nikam neposune a pro posluchače je spíš otravné. A my si tím jen podporujeme vlastní pocit, že jsme fakt nemožní a tu gramatiku fakt nezvládneme. Víc o tom v článku “Proč Češi neumí anglicky”.
—
Přeju vám, ať se s gramatikou zkamarádíte, začnete si všímat vašich typických chyb a brzy většinu z nich vychytáte!
Happy speaking,
Nina
Článek byl částečně inspirován workshopem, který jsem vedla společně s kolegyní z Nina English týmu Lenkou Ludvíkovou na loňské konferenci Polygloti se nebiflují.
Rebelky 11 – 13 let Kurzy pro ženy Březnová víkendovka